MASA ibarat KOTAK


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.


(Al-‘Asr: 1-3)


Kita sering diberi perumpamaan yang Masa itu Emas tapi sampai ke hari saya sendiri tak faham bagaimana Masa itu boleh dikaitkan dengan emas, ye, mungkin kita boleh kaitkan ia dengan berharga tapi bagaimana dengan features Masa yang lain seperti tidak boleh diundur, hanya ada 24 hours sehari dan lain-lain lagi. Sebab, kalau emas, apa kaitan dengan undur dan tidak undur, pastu harga emas pulak boleh berubah-ubah dan tidak fixed seperti Masa. Jadi sampai sekarang saya tak dapat nak samakan masa itu dengan emas walaupun saya agree pada satu point je iaitu ia berharga or mungkin lebih berharga dari emas sebab masa itu priceless. Jadi, konklusinya Masa macam tak masuk je dengan Emas. No offense.

Termenung punya termenung kemudian barulah saya dapat satu analogi yang lebih baik untuk pemahaman peribadi saya walaupun bukan terbaik iaitu KOTAK =). Kenapa Kotak? Kerana banyak features Kotak yang similar dengan Masa. Jika kita pilih satu Kotak maka kotak itu fixed, ia tak boleh semakin membesar dan tak boleh semakin mengecil, begitu juga dengan Masa, ia tak boleh semakin panjang atau semakin pendek, ianya tetapi 24 jam sehari dan 7 hari seminggu. Kemudian kalau pasal priceless, its depends on how we see the box, if we appreciate the box because of it design that is beautiful and useful then we will appreciate it but if we just look at it as another box without any use therefore we find the box to be unimportant and not worth for a penny. Just like time, if we appreciate the time given to us then we will feel the time is valuable but if not you might waste your time without caring of anything.

Kehidupan sebagai student biasa kotak[masa] kita akan dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti student’s life such as study, classes, hangout with friends, watching movies and many more. These activities are fixed in our kotak long enough until we cannot take them out because we are bonded with it too tight. We have a good life, we have good friends, and we score well in our study. We have a perfect life right? But then, something lacking in our heart, we always feel restless, people always hurt our feeling, we always wondering why even our best friends do not understand us.

Then, we seek for an ultimate love from other people or things which none of them possess an ultimate love. On one fine day, after a long period of searching, we found out true love, Allah SWT The Creator of ALL. We learn about His religion, Islam. Then, we feel the urgency to ‘work’ for Him The Almighty, therefore to do that we need to enter an organization, which aim to uphold Islam in this worldly life. Then, the problem starts; we start feeling occupied, busy and do not have much time to do our own work. We have hangout to catch up, assignments to do, movies to watch, sleep, facebooking, usrah, tamrin, mukhayyam and all other stuff to do. Soon, our grades go down, our hangout friends do not one to go out with us anymore, our assignments always overdue and everything look so unorganised. People around us start talking about us.

Di situlah bermula kata-kata orang, “tulah sape suruh join organisasi ni kan dah sibuk sampai tak cukup tidur”, “tak payah kita sibuk-sibuk nak berdakwah sangat, fokus pada pelajaran dulu laa”, “sebab tu aku taknak join mana-mana organisasi sebab nanti aku takde masa untuk hangout dengan kawan-kawan during weekend’. Astarghfirullah, tanpa sedar, kita yang mengaku da’ie ni telah memberi perspektif buruk tentang kerja Islam kepada sahabat-sahabat kita yang lain. Saya melihat isu ini dalam diri saya sendiri, kita bukan sahaja memperlihatkan yang menyertai gerak kerja Islam ni buruk malah lebih teruk lagi kita memperlihatkan Islam itu sendiri seperti teruk. Ya Allah, jauhkanlah aku dan sahabat-sahabatku menjadi penyebab fitnah terhadap agamaMu.

Jadi, berbalik kepada isu Masa itu ibarat Kotak, sebab utama kenapa kita tak cukup masa sebab kita tak cukup ruang dalam kotak kita untuk kerja-kerja dakwah sebab sebelum ni kotak kita memang dah penuh dengan aktiviti-aktiviti yang kita biasa lakukan. Jadi kat sini hanya ada satu penyelesaian sahaja iaitu buang perkara-perkara yang kita biasa buat untuk masukkan kerja dakwah kita. Ini namanya Pengorbanan..

Perlu kita sedar bahawa menjadi khalifah di muka bumi dan menyampaikan risalah Islam itu lebih penting malah sepatutnya ia menjadi darah daging setiap da’ie bukan sekadar kerja sampingan di waktu lapang. Jadi tugas pertama untuk mengembalikan kestabilan waktu yang kita ada ialah dengan membuang perkara-perkara yang kita biasa buat (yang tidak mendatangkan faedah) daripada kotak masa kita. Jika dahulu, setiap petang aktiviti wajib selepas balik kelas ialah tidur mungkin kita patut consider untuk mengorbankan masa tidur itu dengan buat assignment, usrah, bacaan dan lain-lain. Begitu juga dengan melepak, tengok movie, facebooking atau apa-apa sahaja yang menjadi kebiasaan kita yang sebenarnya tidak menyumbang apa-apa kebaikan kepada Islam.

Kerja kita bukan sahaja menyeru orang lain kepada Islam tetapi menjadi ‘Islam’ itu sendiri sebab Islam itu bukan sekadar agama, tetapi darah daging dan roh kita. 


Jadi, kotak masa kita tidak mempunyai kapasiti yang cukup untuk menampung perkara-perkara yang tak berfaedah jadi buanglah ia daripada kotak anda dan masukkan perkara-perkara yang lebih baik dalam kotak masa kita. Plus, kita perlu sedar bahawa Islam tidak akan dapat berdiri sama tinggi atau duduk sama rendah dengan Jahiliyah kerana yang haq tetap yang utama dan batil tetap perlu ditolak. Tiada perkara kebaikan dalam kebatilan. Itu perlu setiap daripada kita sedar.


For me, Islam gives me bigger opportunities to be a better person because I need to kick out the Jahiliyyah inside my box and sooner (iAllah) my box will be loaded with good things and what most interesting part is good things we must share and not keep it in our box as our own therefore we will never have No Space in our precious time’s box. More good things going in, the more good things going out as well. Spread the love insya Allah.


Itu sahaja sedikit perkongsian yang agak lama saya simpan tapi tak sempat nak post dek kesibukan tidak pandai mengurus masa. Semoga saya juga berjaya membuang jahiliyyah yang banyak bersarang di dalam kotak masa saya. Doakan ye.


Wassalam.


Rindu langit Oz : Melbourne, Great Ocean Road
p/s: Sorry sebab guna bahasa rojak. Saya sedang berlatih menulis dalam English because I am aiming to write a full version of English ‘curheart’ soon. So-called English teacher uolss. Ekeke..


Comments

Popular Posts